2003 / The Book of Pallalink

Contents

symmetry

視覚が科学の分析対象となって以来、空間はグリッドが支配するパースペクティブの世界となった。現実の空間を複雑にする境界領域は解体され、あらゆる事象は、均一な尺度をもとに相対化された新たな制度に置き換えられた。複雑な境界領域の解体は、本来異質な各々の空間を無理に接合するある操作の介在による。それは「均質化」という予定調和に向かっての矯正である。矯正された空間は、シームレスな様相を呈しどこまでも繋がっていくように見える。既にその空間に織り込まれている私たちにとって、そこがいかに奇妙な場所なのか、自身の意識に上らせることはもはや困難である。

 Since our visual sense became the analytical subject of science, all the (/every single) space were (/was) reconstructed by the perspective on its regular grid. The boundary area, which complexes our real space, were disassembled, and then things were displaced by the new system in terms of the regular scale of the relativity. This act of the disassembling occurs through the manipulation which forces to cohere each different space in itself. It is the correction for a preestablished harmony of <<the homogenization>>. It seems that the corrected spaces can uninterruptedly be connected seamlessly. It is no longer possible that you bring up in your consciousness about how strange the place is, because you are already woven as a particle of the place.

 

reflection

失われた境界はどこにあるのか。グリッドにより矯正された「ありふれた光景」としてのパースペクティブは、軸線に対して反復、中心点に対して回転するといった単純な幾何学的操作により別次元へと運ばれていく。それにより生成される図像には、様々な事象に対する秘められた意味、すなわち失われた境界の残像がメタファーとして含まれている。ありふれた都市の風景に潜む不可視の世界、そこはかつてすべての事象が地続きだった場所、すなわち完全な世界である。

Where is the lost boundary area? The perspective of “daily scenery”, which is corrected by the grid, has been transferred into another dimension by some simple geometric manipulations, such as repetition for axis, rotation for center…etc. Images, which are generated by those manipulations, contain a metaphor that is hidden (/sacred) description for various events; the spectrum of the lost boundary area. The invisible world is concealed under the all-too-common cityscape, where all the places are linked, that is to say, <<an entire universe>>.

 

shearing

拮抗する力は、わずかでも位相がずれるとバランスを崩しはじめる。バランスを失った空間は次第に捻じ曲げられ、らせんを描いて重心に収束、あるいは外部に拡散する運動を永遠に続けるよう命じられる。すべての基準として決定付けられているパースペクティブは、その運動によりついには裂け目を生じ、破綻する。その結果、事物は断片と化し、意味は切断される。ほんのわずかな「ずれ」はパースペクティブが支配する世界を簡単に破滅へといたらしめる。現実のパースペクティブにおいて、空間は無理やり矯正された存在であり、そこから完全にずれを取り除くことは不可能である。ゆえに、それはすべての事象が不完全であることの証明となる。

Once rivalry balanced forces slide the phase to another, they are beginning to lose its balance. The space where lost the balance, is gradually twisted, and draws a spiral and converges on center of gravity or diffuses outside. The space is called to keep on those motions. The perspective, which is identified as the entire basis, at last has brought cracks by those motions, and broken up. Therefore things become lots of fragments and meanings are parted. Minuscule amounts of <<differences>> can cause the world breakup where is dominated by perspective. In actual perspective, the space has been forced to be corrected, and it is impossible to exist where all the differences are deleted.  Therefore it is the proof that all things are incomplete.

 

circulation

メビウスの輪が示すように、私たちの予期しない空間同士の繋がりは、新たな次元を追加したパースペクティブを胚胎する。ねじれは空間に歪みをもたらすものではなく、意外な接続により「循環」という安定をもたらす。メビウスの輪の軌道を描く空間は、運動を続けるかぎり常に裏と表の空間の行き来を可能にする。その世界において、場所の要素とは方向と距離というグリッドの概念ではなく、各々の地点における意味上の関係性となる。空間の表面と裏面が連続する世界の発見。グリッドという束縛から自由なトポロジーによる空間解釈は新たなパースペクティブへの布石である。

As you see a Mobius strip, the unexpected connection between each space incubates a perspective which is added new dimensions. Twisting does not bring a distortion of the space, but brings a stability of <<the circulation>> of the unexpected connection. The space, which draws the line of a Mobius strip, makes possible to come and go between the surface and the other side of the space as long as that orbital motion continues. Components of the place are only relationships with each meaning but the concept of the grid system as direction and distance. When you discover the world as spaces circulated between the surface and the other side, a new perspective is found by the interpretation of the space as topology that is free from the grid system.

difference

潜在意識下に存在する接合点の探索。反転および回転という操作を受けたパースペクティブは、もとの空間と融合するとき、新たなパースペクティブの捏造品を生成する。その接合点は私達の飼い馴らされた常識という曖昧な感性により導かれる。そうした擬似パースペクティブは時として激しい違和感を私たちに与える。それは私たちがこの操作によって突如出現した空間を「環境」として認識するとき、そこに「建築」としか言い表せない何ものかを発見するからである。

Exploration of conjunction points in your subconscious. The perspective, which brings the reversing and rotating manipulation, generates an imitation of the perspective when it was fused with original one. The conjunction could courses an ambivalent feeling of your nurtured sense. This simulated perspective occasionally provides an intensive and incompatible feeling to you. That is reason why you can discover nothing but a subject (/thing) to be called <<the architecture>> in there, when you once become aware of the generated space as <<the environment>> as the result of these manipulation.